Pilates Instructor

PILATES

Kracht, evenwicht en herstel

Pilates is een anatomisch verantwoorde trainingsmethode voor het lichaam, met als doel het creëren van een evenwichtig spierensysteem. Overbelaste spieren worden ontlast en verwaarloosde spieren worden gereactiveerd. Een Pilatestraining richt zich primair op het trainen en activeren van het zogenaamde powerhouse: dat zijn de diepliggende buikspieren, de bekkenbodemspieren en de spieren die je rug stabiliseren rondom de wervelkolom. Als je de spieren van je powerhouse traint, ontstaat er een korset aan spieren. Zodra dit korset krachtig genoeg is,- mits je scoliose of een andere rug aandoening hebt, richt de wervelkolom zich automatisch naar haar natuurlijke houding.

 

Waarom Pilates?

Een getraind lichaam kun je ook met andere trainingsmethodes bereiken. Maar volgens kenners maakt juist de manier van trainen bij pilates het geheel bijzonder. Het combineert de voordelen van Yoga – dat is het krijgen van soepelheid, concentratie en coördinatie – met de voordelen van krachttraining, dat is cardiovasculaire conditie en spierkracht. Door een pilates training wordt je lichaam dus niet alleen krachtiger, maar ook beweeglijker en soepeler. 

 

Effecten: stabiliseren – body shaping – afvallen – pijnloze spieren

Pilates versterkt de stabiliserende spieren van het lichaam. Stabiliserende spieren zijn vooral van belang voor je houding. Ze ondersteunen en ontlasten de wervelkolom. Je voelt je fitter en de stofwisseling wordt gestimuleerd, je kunt meer eten zonder aan te komen. Door de verschillende spiergroepen weer in balans te brengen, zal de pijn uit de overbelaste  spieren verminderen of zelfs helemaal te verdwijnen. Dat scheelt weer in  pijn bestrijdende  middelen en enorme hoge kosten aan fysio en manuale therapieën. Een verkeerde houding zorgt voor heel veel onnodige spanning in het lichaam. Door jezelf nieuwe bewegingspatronen aan te leren, zal deze spanning langzaam verdwijnen of in ieder geval sterk verminderen.

 

Speciale attributen en apparaten

Pilates trainingen bij Yellowstone worden op verschillende manieren beoefend. De meest bekende lessen zijn de Pilates mat lessen. Door met lichte attributen zoals flexbands, fitness cirkels of toning balls etc. te werken kan weerstand en intensiteit toegevoegd worden. De variatie mogelijkheden zijn eindeloos. Wij maken ook gebruik van speciale apparaten, zoals de Reformer, Cadillac, Chair, Arc barrel etc.  

 

Voor wie?

Voor iedereen met een stressvol leven, een zittend – of lichamelijk zwaar beroep maar ook voor (top)sporters die hun sportprestaties (hardlopen, paardrijden, golfen) willen verbeteren door middel van Pilates. De Pilates Methode is een effectieve en veilige methode en toegankelijk voor iedereen, ongeacht de leeftijd, het fysieke niveau of lichamelijke gesteldheid. Pilates wordt ook steeds meer erkend door artsen, fysiotherapeuten en manuele therapeuten. Medical Pilates is ter ondersteuning naast de reguliere behandelmethode of na beëindiging van de behandeling.